Snorfietsen op de rijbaan.

SNORFIETSEN op de rijbaan

Het grote verschil in snelheid op de rijweg is gevaarlijk
Om de veiligheid op het fietspad te vergroten wil de overheid snorfietsen van het fietspad verplaatsen naar de rijbaan.
De FEHAC vindt dit geen goed plan. Door de grote verschillen in snelheid kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan.
De meeste oldtimer snorfietsen halen de snelheid van 25 km per uur niet. Daarom vindt de FEHAC dat snorfietsers op het fietspad moeten blijven.
Mocht de overheid anders besluiten, dan bepleit de FEHAC een uitzondering voor oldtimer snorfietsen.
Er moeten andere maatregelen genomen worden om de verkeersveiligheid op het fietspad te vergroten.
Fietspaden moeten obstakelvrij worden en aangepast zijn aan de geldende regels voor de breedte etc.
Verder moet de overheid snorfietsers controleren op rijsnelheid.
Bij de internetconsultatie voor het wetsontwerp heeft de FEHAC dit standpunt kenbaar gemaakt en toegelicht.
Ook andere organisaties zoals de RAI en de KNMV hebben een soortgelijk standpunt ingediend.
In het najaar zal de Tweede Kamercommissie voor verkeer het wetsontwerp bespreken.
De FEHAC heeft daarom een brief gestuurd naar de leden van de Tweede Kamer.
Afgelopen week heeft de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) een onderzoek naar de gevolgen van deze wet gepubliceerd.
De SWOV bevestigt de gedachten van de FEHAC. FEHAC ziet een alternatief voor het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan.
Voor snor- en bromfietsers geldt dat zij niet naast elkaar mogen rijden.
Als er op smalle fietspaden ook een verbod op het naast elkaar fietsen komt, is het niet nodig snorfietsen naar de rijbaan te verwijzen.
Langzaam rijdende fietsen worden dan alleen ingehaald door sneller rijdende fietsen, fietsen met elektrische trapondersteuning en snorfietsen.
Dat is goed voor de doorstroming en de veiligheid op het fietspad en op de rijbaan.
De voorgenomen maatregel kan daarmee vervallen.

Oldtimers op weg naar morgen

Ogenblik a.u.b. ...