Euro 95 en Oldtimer geen goede combi

E95 en oldtimer is geen goede combi

Moderne benzine kan problemen opleveren bij oldtimers. Kapotte benzinetanks, verstopte carburateurs en verteerde brandstofleidingen zijn het gevolg. Met loodvervangers, ethanol killers en premium benzine wordt naar een oplossing gezocht.

Aandeel biobrandstof verdubbelt
In de gangbare benzine wordt een deel biobrandstof - ethanol - bijgemengd. Dat is nu in Nederland doorgaans 5% en dat gaat naar 10%. Ethanol heeft als vervelende bijwerking in oude motoren dat het kan leiden tot verstopping en schade, vooral na lang stilstaan. En oldtimers willen nog wel eens lang stil staan, want uit onderzoek weten we dat een oldtimer elf maanden per jaar stil staat en maar een maandje rijdt en dan niet meer dan 1900 km voor de oudere oldtimers. Behalve die ethanol heeft een moderne benzine ook een lager octaangetal (RON) dan de benzine van vroeger, die toen  doorgaans 98 RON was. Een laag octaangetal plus veel ethanol in de benzine kunnen samen leiden tot motorschade. Maar gelukkig zijn er wel voorzorgsmaatregelen te nemen.

Premium benzine duurder
Veel oldtimerbezitters geven er de voorkeur aan om toch de goedkopere E95 te tanken. Dat is een korte termijn voordeel afzetten tegen een kans - niet de zekerheid- op motorschade op langere termijn tegen hoge kosten en het blijkt dat veel mensen dat gokje wel willen wagen. Als je niet allerlei toevoegingen als bijvoorbeeld een ethanol ‘killer’ wilt gebruiken, is altijd een premium benzine tanken een goed advies. De grote maatschappijen hebben allemaal een slang aan de pomp voor deze kwalitatief betere benzine met een hoger RON-getal. Shell heeft V-Power; gegarandeerd zonder ethanol en 97 RON. BP biedt Ultimate 98 en dat is vooral goed in het verwijderen van vuil in de motor. Total noemt het Excellium 95, maar met ethanol, omdat ‘het moet van de EU’. Daarnaast is er nog een kleine aanbieder Firezone/Salland Olie met het product Competition 102, verkrijgbaar op 61 tankstations in Nederland.  Een hoog octaangetal van 102 en zonder ethanol. Wij tankten half augustus E95 voor € 1,499, V-Power voor € 1,609 en de Competition 102 voor € 1,829 de liter. Met die laatste twee soorten benzine rijd je overigens wel zuiniger, want ieder procent ethanol in de benzine verhoogt het gebruik met 0,3%. Dat maakt de hogere prijs van premium benzine weer een beetje goed.

Samenstelling wisselt in de EU
Niet overal in Europa is de benzine van hetzelfde merk ook gelijk van samenstelling. V-Power bijvoorbeeld is in de Benelux gegarandeerd ethanolvrij, maar in Frankrijk niet. In Nederland is het octaangehalte 97, maar in België en Luxemburg 98. Waar we maar mee willen zeggen dat het uitkijken blijft waar en wat je tankt. Het is de eigen keuze wat te tanken voor de eigen oldtimer, maar wat wel duidelijk is dat het gebruik van een premium benzine zonder ethanol voorkomt dat er motorschade op langere termijn kan ontstaan.  


Ogenblik a.u.b. ...